Després de llegir l’article del president d’una de les dues principals caves catalanes al suplement NEGOCIOS del passat diumenge del diari EL PAÍS se’m barregen diverses sensacions concatenades: indignació, sorpresa i una profunda tristesa. Per qui no tingui ganes de llegir-se l’article sencer, li resumeixo breument: és un article que es dedica a defensar la marca com un element de diferenciació als mercats internacionals. Aquest concepte el resumeix en un contundent títol: ‘internacionalizarse con marca o morir’. Fins aquí bé. Si resulta que l’articulista és el president d’una de les principals multinacionals catalanes i constatem que defensa la marca espanyola com a element diferencial als mercats internacionals en tant que ‘presidente de la Asociación de Marcas Renombradas Españolas’ molts ja començarien a arrufar el nas. Però resulta que això no és tot: la multinacional en qüestió es dedica a la producció de cava, un producte amb una identitat tant catalana com escocesa pot ser la del whisky. Però resulta que, per qui no ho hagi descobert, tenim el país que ens mereixem.

En un lliure mercat com el nostre tota persona és lliure de fer el que vulgui (faltaria més!) i cada empresari pot prendre les decisions que consideri més convenients, però no deixa de ser sorprenent que un producte tant arraigat a la terra com és el cava es converteixi en un estandard de les marques espanyoles. Ja no és qüestió de patriotisme, és qüestió de pura rendibilitat. Si jo em dediqués a vendre cava català, no voldria de cap manera que el meu producte es confongués amb altres productes de gamma molt inferior admesos a la DO Cava (això mereix un debat a part!) que fan l’agost en èpoques de boicot o entre fetitxistes de les JONS etiquetats i/o elaborats des d’altres parts de l’Estat. Clar que jo no sóc cap empresari cavero i estic suposant que el cava que està venent és de qualitat, que ja és molt suposar.

Per sort el país és molt més que tot això i hi ha caves que han vist que vendre país no és una mera qüestió de patriotisme, sinó que és un bon negoci. PIMECAVA agrupa des de fa uns anys les petites i mitjanes caves del nostre país que han apostat per fer un producte de qualitat vinculat a la terra. Que han vist que per vendre al món de forma conjunta els interessa vincular-se al territori d’on són originals. Potser els japonesos o els americans no coneixeran directament on és Catalunya, però probablement identificaran ràpidament que el cava s’elabora pels voltants de Barcelona. Per sort, també, estic en un lloc on tinc una posició privilegiada per treballar perquè cada vegada siguin més els empresaris ‘pimecava’ i interessi menys ser un empresari ‘renombrado’.